•   Prihlásiť / Vytvoriť účet
Neaktívne užívateľské účty
Publikované 23.4.2025

Neaktívne užívateľské účty sa časom stávajú problémom pre akékoľvek online služby. Užívatelia ich z rôznych dôvodov prestanú používať, avšak účet nezmažú. Účet tak zostáva roky evidovaný ako aktívny, pričom si vyžaduje štandardnú údržbu - napr. dohľad nad bezpečnosťou, rýchle vyhľadanie atď. Je teda len otázkou času, kedy sa prevádzkovateľ služby musí zamyslieť, čo s takýmito účtami urobiť.

Koncom minulého roka (12/2024) sme analýzou zistili, že približne až 25-30% našich užívateľských účtov tvoria neaktívne účty. Tieto sa nazbierali za posledných 10 rokov prevádzkovania portálu ipdf.sk a v absolútnom vyjadrení to znamenalo rádovo desiatky tisíc (!) účtov. Za "neaktívny" účet bol považovaný účet, do ktorého prebehlo posledné prihlásenie pred viac ako 4 rokmi, t.j. žiadne prihlásenie od 01.01.2021. Zjavne sme dospeli k momentu, keď sa taktiež musíme musíme rozhodnúť, čo urobiť s takýmito účtami.

Slušnosť prikazuje informovať užívateľa o tom, že jeho účet bude odstránený, pokiaľ ho nepoužíva. Avšak - ako kontaktovať užívateľa, pokiaľ je jeho prihlasovací email neplatný? Z nepoužívaných prihlasovacích účtov približne 80-90% nemá platnú emailovú schránku. Dôvody sú rôzne - napr. užívatelia zmenili prácu, prešli na iného poskytovateľa emailov, majú prečerpaný limit schránky a správy do nich sú nedoručiteľné apod. Odoslať email na všetkých s upozornením, aby si kliknutím na nejakú linku zabezpečili nezmazanie účtu by znamenalo zablokovať si vlastnú portálovú schránku na niekoľko dní a tráviť hodiny odstraňovaním notifikácií o nedoručiteľných emailoch.

Zvolili sme preto jednoduchšiu stratégiu - presun neaktívnych účtov do archívu. Bez toho, aby sme užívateľov požiadali o "reaktiváciu" účtu. Takže nikoho sme neotravovali nevyžiadanými emailami, nebolo potrebné čistiť portálovú schránku, ani riskovať prípadný blacklisting. Až na drobnú chybičku - že medzi tými desiatkami tisícok účtov presunutých do archívu sa mohli nachádzať účty, ktoré sú aj po štyroch rokoch platné a užívatelia si možno neželajú ich odstránenie ...

Pokiaľ je to práve Váš prípad a pri pokuse o novú registráciu sa zobrazí upozornenie, že zadaný email bol už v minulosti použitý - dajte nám jednoducho vedieť napr. cez kontaktný formulár. Obnovíme Váš účet cez administráciu a zašleme Vám nové prihlasovacie heslo.

Z našej skúsenosti sme doteraz zaevidovali 8-10 žiadostí, čo predstavuje zanedbateľnú desatinu percenta. Podstatné pre nás je, že sme prečistili databázu aktívnych účtov a optimizovali rýchlosť súvisiacich databázových operácií.