•   Prihlásiť / Vytvoriť účet
Zmena platobnej brány na GoPay

Prechod na novú platobnú bránu od 27.04.2021 je prirodzeným vyústením našej dlhodobej (občasnej) nespokojnosti s kvalitou, ako aj celkovou stagnáciou služby TrustPay počas uplynulých rokov.

V čase spustenia v roku 2014 ponúkala spoločnosť TrustPay zaujímavú, takmer revolučnú službu - agregované multiplatobné rozhranie pre karty aj banky. Bola to jedna z prvých slovenských, či dokonca európskych firiem s podobným typom produktu.

Počas cca 5 rokov služba fungovala spoľahlivo. Nezaznamenali sme žiadne výraznejšie výpadky v dostupnosti serverov. Zákaznícka podpora nám taktiež v priebehu 1-3 dní odpovedala na naše otázky. Počiatočnú implementáciu sme tiež akosi zvládli, hoci sme kód museli viackrát prerábať kvôli nejasnej dokumentácii a asynchrónnym notifikáciám.

Bohužiaľ, časom sa začali vyskytovať problémy - najskôr drobnosti, občas to bolo aj vážnejšie. Napríklad vopred neavizované zmeny notifikačných IP adries prekvapia, keď sme ráno našli na portáli stovky chýb v logových záznamoch a museli sme riešiť s užívateľmi, prečo im neaktivovalo službu, ktorú si práve zaplatili. Spoločnosť TrustPay pritom nikdy nezdôvodnila príčinu takejto vážnej zmeny - prirodzene to potom evokuje podozrenia na hackerské útoky a netransparentnosť v komunikácii. Podobne zmena dĺžky preposielaného parametra by sa nemala udiať, nakoľko to naznačuje absenciu základných unit testov a chyby vo vývojovom (deployment) procese. Chybu sme napokon sami vypátrali a nahlásili (cca pol dňa po spustení upgrade s chybou). Celkovo sme časom dospeli k záveru, že vývoj služby TrustPay dlhodobo stagnuje a z nášho pohľadu ho postupne predbehli iní poskytovatelia.

Neboli to však len technické problémy, pre ktoré sme sa rozhodli službu TrustPay zmeniť. Spomenúť treba aj ďalšie dôvody - napr. neprívetivosť (či skôr strohosť) účtu obchodníka, kde po piatich rokoch stále chýbajú základné možnosti exportov a filtrácie platieb. Tiež nemožnosť zobraziť detail platby, obtiažne dohľadanie príčiny zamietnutia platby, pomerne obmedzené možnosti nastavení na účte obchodníka, veľmi neprehľadné poplatky účtované kumulatívne na týždennej aj mesačnej báze - po rokoch nevieme presne za čo a koľko platíme. Aj keď sme niektoré požiadavky alebo problémy nahlásili, prístup spoločnosti bol vždy skôr v hľadaní dôvodov, prečo to neurobiť, alebo nevylepšiť (neoplatí sa, nemáme programátorské kapacity, je to drobnosť, v produkcii to funguje apod.).

Nevydaril sa ani nedávny pokus o prechod na modernejšie rozhranie (API v2 s podporou inline brány) - počas niekoľkodňovej pokusnej implementácie sme zistili niekoľko zásadných chýb v testovacom prostredí, v dôsledku ktorých sme našu snahu napokon vzdali.

Poslednou čerešňou na torte bolo nečakané vyžiadanie overenia obchodníka video nahrávkou údajne z dôvodu AML pravidiel (spôsob overenia si pritom rozhoduje spoločnosť sama) - s takouto bizardnou požiadavkou sme sa nestretli u žiadneho iného prevádzkovateľa platobného rozhrania.

Z uvedených dôvodov sme sa rozhodli poobzerať sa po alternatívnej službe a z porovnaní nám napokon najlepšie vyšlo platobné rozhranie GoPay.

GoPay, s.r.o. je česká spoločnosť prevádzkujúca - podobne ako TrustPay, a.s. - multiplatobné rozhranie pre platby prostredníctvom platobných kariet ako aj internet bankingu vybratých bánk. Vďaka tomu si užívateľ na portáli ipdf.sk na prvý pohľad zmenu takmer nevšimne - rozhranie v časti Moja zóna vyzerá takmer rovnako ako pred zmenou poskytovateľa služby.

Zmenu si užívateľ všimne pravdepodobne až pri pokuse zaplatiť. Zobrazí sa malé modálne okno, kde si užívateľ zvolí spôsob platby. Pokiaľ má užívateľ povolené cookies tretích strán, nedochádza ani ku presmerovaniu mimo portálu ipdf.sk, ale platobné okno sa zobrazí priamo na stránke, kde užívateľ klikol na tlačidlo "Zaplatiť" (tzv. inline platba).

Obr. 1 - Zobrazenie inline (on-site) platobného rozhrania GoPay a zvolenie spôsobu platby - kliknite pre zväčšenie

Popri vylepšení užívateľského zážitku v procese platby sme opätovne rozšírili možnosť o tzv. offline platby. To znamená, že pokiaľ užívateľ nemá možnosť zaplatiť kreditnou kartou ani cez internet banking podporovaných bánk (Tatrabanka, VUB, SLSP, Unicredit, Poštová banka), môže uskutočniť manuálne zadaný bankový prevod podľa zobrazených platobných údajov. Pri takejto offline platbe však treba počítať s tým, že medzibankový prevod môže trvať 1-2 bankové dni. Pri online platbe (platobnou kartou, internet bankingom) je služba aktivovaná okamžite v priebehu niekoľkých sekúnd po úspešnom zaplatení. Kvôli objektívnosti dodávame, že offline platby boli pôvodne dostupné aj v prípade služby TrustPay, avšak nevyužívali sme ich, nakoľko boli pre užívateľov mätúce. Časom sa ukáže, či ich budeme musieť znovu vypnúť, alebo ich ponecháme.

Dozvedieť sa viac o platbách